Pages

Sirih Berlipat Sirih Pinang,Sirih Melata Diperdu Cemara. Pemanis Kata Selamat Datang, Awal Bismillah Pembuka Bicara Assalamualaikum

Monday, 17 September 2012

Soalan-soalan Lazim

1. Senaraikan 3 tugas pembimbing rakan sebaya .

  • Merapati rakan sebaya dan mengenal pasti mereka yang bermasalah dan merujukkan mereka kepada kaunselor pelajar di sekolah.
  • Menjadi pendengar yang peka kepada curahan perasaan rakan sebaya dan memberi sokongan emosi dalam keadaan krisis.
  • Membantu pelajar mengalami masalah akademik melalai sistem mentor atau tutor sebaya.
2. Apakah PRS perlu buat apabila ada rasa untuk menolong rakan-rakan ?
  • Membina perpaduan  
Ini adalah langkah awal yang bertujuan untuk membina perhubungan yang mesra , saling mempercayai dan rasa selamat . Rakan akan sedia berbincang. Sekiranya PRS ternampak seorang pelajar dalam keadaan sedih , mungkin PRS boleh menegurnya seperti contoh di bawah ini :

PRS : Saya nampak Hafiez macam susah hati saja . Boleh saya bantu ?

  • Menggalakan rakan bercakap
PRS perlu mampu menggalakan rakan bercakap dengan menggunkan soalan-soalan terbuka. Jika rakan sudah mahu bercakap , jadilah pendengar yang terbaik. Tujuannya adalah untuk mendapatkan gambaran lebih mendalam keadaan yang dialami. 

PRS : Apa agaknya yang Hafiez nak bincangkan dengan saya ?
ATAU
PRS : Mungkin ada cerita di sebalik keadaan Hafiez. Hmm

Apabila rakan sedang bercakap , PRS harus mendengar dan memberi respon yang minimum seperti menganggukkan kepala , berkata ya , hmm , untuk menggalakan rakan bercakap.

Hafiez : Macam mana saya tidak sedih Man. Ibu bapa saya selalu bergaduh . 
PRS : (Anggukkan kepala dengan rasa simpati) 

  • Menyatakan semula/Membuat rumusan
Setelah perbualan berlangsung beberapa ketika , PRS perlu bijak menyatakan semula/merumuskan semua untuk memastikan kebenaran keadaan atau menandakan kita mendengar apa yang dikatakan atau rakan kita menyedari apa yang dikatakan kepada kita .

PRS : Daripada apa yang saya dengar daripada Hafiez , saya faham bahawa Hafiez merasa bosan kerana ibu bapa selalu bergaduh sehinggakan Hafiez tidak dapat menumpukan perhatian terhadap pelajaran.

3. Apakah kemahiran asas yang perlu dalam proses menolong ?

  • Memberi perhatian 
PRS boleh duduk berhadapan dengan rakan dalam keadaan yang selesa oleh kedua-dua pihak. PRS memberi perhatian sepenuhnya (Penuh Minat) kepada rakan yang sedang bercakap.
  • Mendengar 
Perlu mendengar dengan teliti apa yang tersurat dan tersirat. Termasuklah mesej secara lisan dan bukan lisan.
Mesej tanpa lisan boleh di kenal pasti melalui gerak badan , mimik muka , nada suara  dan pergerakan anggota badan.

  • Merumus
Selepas rakan anda menyatakan keadaan dan meluahkan perasaan , PRS mengulas dan menjelaskan mesej
yang disampaikan untuk membantu pelajar untuk memahami situasi sebenar yang di hadapinya.